Peter Depelchin

Artist biography

(°1985, Oostende)

Peter Depelchin creates a new reality containing a symbiosis of art history and topicality. His consistent oeuvre pounds into the subconscious of the spectator and takes a detailed look at the collective archetypes. He accomplishes a universal imagery that draws from the past and reflects on the present.

He devours every detail of art history. By linking this to a creative and associative process of thinking, peculiar images come into being that subsequently reveals themselves to the spectator.

The historical content is approached formally, but also substantively examined. Then Depelchin continues by de-contextualizing and contextualizing. A process in which he pulls every symbolic or archetypical element out of its context, in order to create a new reality.

This new imagery then starts living its own life. Like this, illustrative leitmotivs come into being. These motives have the power to stir up controversy, even today.

Peter breaks open the collective consciousness, starting from the concept of the ‘human identity’. He searches for the ‘human being’ and the ‘being human’ using humanity, which is exactly what sets him apart.


Peter Depelchin schept een nieuwe realiteit die een symbiose is van kunstgeschiedenis en actualiteit. Zijn consequente oeuvre beukt op het onderbewuste van de kijker in en neemt tegelijkertijd de collectieve archetypes onder de loep. Peter brengt zo een universele beeldtaal tot stand die steelt uit het verleden en reflecteert over het heden.

Hij verslindt elk bruikbaar detail van de kunstgeschiedenis. Deze informatie verwerkt hij door middel van een creatief en associatief denkproces. Op die manier ontstaan bijzondere beelden die zichzelf naderhand aan de kijker prijsgeven.

De historische informatie wordt voornamelijk vormelijk benaderd, maar recent neemt Peters inhoudelijke onderzoek toe. Dat is immers noodzakelijk om te decontextualiseren en vervolgens een nieuwe context te creëren. Peters werk ontstaat immers door een intens proces waarin hij elk onderzocht symbolisch of archetypisch element uit zijn oorspronkelijke context neemt om er vervolgens een nieuwe realiteit mee te bouwen.

Deze nieuwe beeldtaal begint uiteindelijk een eigen leven te leiden en bijgevolg steken illustratieve leidmotieven de kop op. Deze motieven hebben door hun ontstaansproces vandaag nog steeds de mogelijkheid om controverse op te wekken.

Peter breekt het collectief bewustzijn open en vertrekt daarbij specifiek van de menselijke identiteit. Hij zoekt met andere woorden naar de menselijk essentie gebruik makend van de mensheid en dat is wat hem van anderen onderscheid.

www.peterdepelchin.org


CV

Studie:

Bachelor in de Vrije Kunsten, optie Vrije Grafiek (specialisatie Lithografie)

Master in de Vrije Kunsten, optie Vrije Grafiek (specialisatie Tekenkunst)

Keuzeatelier: Schilderkunst

Studeerde af in juni 2007 aan de Sint-Lucas Hogeschool voor Wetenschap en Kunst, Gent (nu LUCA, School of Arts).

Residentie in 2008/2009 op het IK-eiland, Vlissingen, Nederland.

Selecties en prijzen:

2007: Out of Control, VUB, Brussel – groepsexposities in verschillende culturele centra en kunstencentra.

2007: Input-Output, CC Brugge, Brugge – tweede prijs en verscheidene expositiemogelijkheden in samenwerking met het CC Brugge.

2012: Young Masters Art prize – preselectie en tentoonstelling bij Rupert Cavendish Antiques, London.

2013: Premio Ora Italy – geselecteerd door de commissie van curatoren om opgenomen te worden in de catalogus.

2012-2013: Kids of Dada – geselecteerd door de commissie van curatoren om opgenomen te worden in hun wereldwijde netwerk van kunstenaars en verzamelaars.

2014: Vlaamse Overheid – geselecteerd door de selectiecommissie om te resideren aan de Academia Belgica te Rome van September 2014 tot februari 2015.

2016: Grote Prijs Ernest Albert 2016, De Garage, Mechelen – eervolle vermelding

Voornaamste exposities:

2007: BE-VANGEN, Nieuwpoort, België

Out of Control, VUB, Brussel, België

FRIS V, Courtesy Jan Colle Gallery, Gent, België

Input-Output, Brugge, België

2008: Theatrum Mundi I, Bogardenkapel, CC Brugge, België

Theatrum Mundi II, Zelzate, België

Over Tekenen,Witte Zaal, Gent, België

Waldweben, Het Betoverd Bos, St.-Maria-Aalter, België

In flux, Mons, België

Theatrum Mundi III, I K- island, Vlissingen, Nederland

2009: Fructusycomorus, Non-Space de Laurier, Brugge, België

Pure Peinture 09, 4de biënnale, Diksmuide, België

Solo @ Gallery S&H De Buck, Gent, België

Droomburchten en Luchtkastelen, Het kasteel van Gaasbeek, België

Thats all folks, Brugge, België

2010: Skulls, skeletons and bones, Oostende, België

Theatrum Mundi V -Cythera- , Het Kasteel van Gaasbeek, België

MONSTRAR-CASTRAR-CONTRAREMONSTRAR, Pieterjanszoon Saenredamproject, Rotterdam, Nederland

Gegoten Lood, Den Haag, Nederland

2011: Theatrum Mundi IV, De Brouckère, Torhout, België

See*point, Koksijde, België

I AM HURT, Gent, België

Pure Peinture 11, 5de biënnale, Diksmuide, België

Dermatobia Hominis, Veurne, België

2012: Young Masters art prize @ Rupert Cavendish, Londen, Het Verenigd Koninkrijk

Schatten van de Duinenabdij, Koksijde, België

Schriftuur/Scripture, De Bond, Brugge, België

Folies de Flandre, Sint-Rita Kerk, Harelbeke, België

Mise en Abyme, CC Ter Dilft, Bornem, België

2013: Recht in uw Bakkes, CC De Spil, Roeselare, België

SOOF, Dutch Movie, Bergen (Noord-Holland), Nederland

ZOOM, Kasteel Beauvoorde, Veurne, Belgium

2016: Grote Prijs Ernest Albert 2016, De Garage, Mechelen

Group show: Outside In: A cosmopolitan showcase, opening October 27, SOHO, NY, US

Group show: Praetoria, opening November 27, Antwerp, Belgium

Soloshow: ORTO, Light Cube Gallery, opening December 11, Ronse, Belgium


Hortus_Conclusus_PEter_dePELchin_2014_Chinese_ink_and_bister_on_tissue_paper_170x320cm_-_detail.jpg